سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آخرالزمان و مهدی موعود *عج*

اللهم عجل لولیک الفرج

والدین:   پدر وی حسن بن علی عسکری بود. وی به‌دلیل حساسیت خلفای عباسی در میان پادگان نظامی تحت محافظت شدید بود، به‌همین دلیل شیعیان او را با لقب «عسکری» (لشگری) می‌شناسند. مادر وی نرجس است که در میان شیعیان به نرجس خاتون مشهور است. بنابر برخی روایات و به اعتقاد شیعیان وی حتی تا زمان نزدیک به وضع حمل مانند مادر موسی، یوکابد هیچ‌گونه نشان ظاهری از حالات بارداری نداشته‌است.

غیبت:   «غیبت» به معنای ناپیدا بودن در مقابل «ظهور» است ولی «ناپدید بودن» در مقابل «حضور» نیست. بنابر اعتقاد شیعیان غیبت دوره‌ای است که امام مهدی در میان مردم ظهور ندارد و به دو دوره غیبت صغری (کوچک‌تر) و غیبت کبری (بزرگ‌تر) تقسیم می‌شود و با ظهور امام مهدی به پایان می‌رسد.هانری کربن در توضیح معنای امام غایب می‌گوید:«صاحب الزمان عنوان ویژه امام غایب است. کسی که برای حواس ظاهری ناپیدا، ولی حاضر در قلب مومنان است.»

اندیشه‌ مهدویت:   منحصر به شیعیان و یا مسلمانان نیست؛ بلکه همه یا اغلب ادیان و مذاهب موجود در جهان، به گونه‌ای به "موعود" باور دارند. و یا دست‌کم آنچه که مسلّم و قطعی است، متون دینی و معارف دینی ادیان ابراهیمی به این مسأله تصریح کرده‌اند. در زیارت‌نامه‌ امام زمان، در مفاتیح الجنان، چنین می‌خوانیم: «سلام بر آن مهدی که خدای عزو جل به همه‌‌ امت‌ها وعده داده است که به وسیله‌ او سخنان و اندیشه‌ها را متحد کند و پریشانی را از میان بردارد و زمین را پر از عدل و قسط نماید». (مفاتیح الجنان، زیارت حضرت صاحب الامر، ص 701). ملل و اقوام مختلف در اصل اعتقاد به ظهور یک منجی در آخرالزمان تقریباً اتفاق نظر دارند و هر کدام بر اساس فرهنگ خود نامی بر آن نهاده‌اند. هر چند درباره‌ مصداق او، ویژگی‌های شخصیتی او، چگونگی ظهور او، مشخصات دوران حضور او و هدف او اختلافات زیادی میان مسلمانان و دیگران وجود دارد.

شرایط ظهور:   همان شرایطی که تحقق روز موعود وگسترش عدالت جهانی متوقف برآنهاست: ستم وجود توده های مردمی که در سطحی کافی ازفرهنگ و شعور اجتماعی وروحیه فدا کاری باشند تا در نخستین مرحله موعود گروههای اولیه پیروان حضرت مهدی(عج) را تشکیل دهند.

1- وجود طرح وبرنامه ی عادلانه کاملی که عدالت خالص واقعی را در بر داشته باشد .

2- وجود رهبر و پیشوای شایسته وبزرگ که شایستگی رهبری همه جانبه آن روز را داشته باشد.

3- وجود یاران همکار و همفکر وپایدار در رکاب آن رهبر واحد.


[ چهارشنبه 89/11/6 ] [ 5:51 عصر ] [ پایگاه مقاومت شهدای توحید ]
درباره وبلاگ

برچسب‌ها وب
آرشیو مطالب
امکانات وب