ورود به حتمیّات
"عبدالله" آخرین خلیفه ی حجازیست که بر زمامداری او اتفاق وجود دارد. او توسط گماشته خویش که احتمالا نزدیکترین فرد برای جانشینی اوست و سالیانی چند مورد ظلم عبدالله قرار گرفته است به قتل میرسد اما از آنجا که حکومت حجاز در اثر اختلافات داخلی در سستی و افول قرار دارد اعلام مرگ او به جنگ داخلی و از هم پاشیدن زودهنگام دستگاه حاکمه خواهد انجامید. لذا مرگ عبدالله توسط گماشته او پنهان نگه داشته میشود تا تدابیر چندساله برای مهار قیام امام مهدی علیه السلام، جلوگیری از نفوذ بیش از پیش جریان خراسانی در منطقه و همچنین پیروزی نهائی یمانی ، بی اثر باقی نماند اما هرچه باشد این مهمترین فراز تاریخ و ورود به حتمیات ظهور کبراست...
بسم الله الرحمن الرحیم
به جهت اهمیت و دقت مطالب این نوشتار لازمست خواننده محترم در ضمن آشنائی با مباحث کلی ظهور مقالات "توقیت چیست؟! "، " آخرین فتنه " و "طبقات الانصار " را مطالعه نموده باشد! بر همین اساس این مقاله فاقد پاوریقی های متعدد و مروری اجمالی بر آخرین وقایع پیش از ظهور کُبراست .
« ورود به حتمیّات »
مروری اجمالی بر حوادث دوساله پیش از ظهور کُبرا
وَ اقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ فَإِذا هِیَ شاخِصَةٌ أَبْصارُ الَّذینَ کَفَرُوا یا وَیْلَنا قَدْ کُنَّا فی غَفْلَةٍ مِنْ هذا بَلْ کُنَّا ظالِمین/ الانبیاء 97
مقدمه:
رفته رفته غبارهای فتنه و ابرهای جهل کنار میروند تا در آسمان تیره دنیای بشریت ، پس از دوزاده قرن خورشید هدایت درخشیدن آغازد و از این پس مشتاقان را روی به روی و با انفاس قدسیه اش رهبری نماید . بسیاری در این جهل و غبارآلودگی ، گمراه و کور و سرمازده گشتند و اندکی نیز در راه نجات گام نهاده و چشم و قلب خویش را برای رؤیت خورشید، بصیرت بخشیده و از خمودگی و قعود رهیده اند.
حکومت عدالتگستر خاتم الاوصیاء امام مهدی علیه السلام که تجلی معرفت ولی الله و مطیعین اوست نه تنها جهان شمول است بلکه در همه عوالم خلقت موثر خواهد بود تا در تطابق تکوین و تشریع ، زمینه ایجاد بهشت زمینی و از آن پس سیر در راه های آسمانی و نیل به کمالات لایتناهی مهیا گردد .
شناخت زمان تشکیل حکومت عدل مهدوی که بسط و بیان عینی عدل الهی است همواره بر اثر غفلت از واقعگرائی که خود ریشه در دوری از تفکر و تدبر دارد، در قرون متمادی مغفول مانده و موجب از بین رفتن بسیاری از استعدادها و فرصتهای جهان اسلام گشته است و از آنجا که اخباری گری در حوزه علوم اسلامی نفوذ و حضور تعیین کننده یی داشته، اذهان بسیاری از عالمان پس از روبرو شدن با برخی روایات که نهی از تعیین زمان قطعی برای ظهور مینمایند، از پرداختن به مسئله ی اصلیتر که ایجاد زمینه ظهور و تمهیدات بدیهی برای انقلاب جهانی اسلام است، بازماند و واقعیت تلخ رویگردانی از علوم عقلی و بها دادن به اندیشه و فکر، تشکیل حکومت عادله جهانی به عنوان راهبردی ترین مسئله نظری و عملی دین مبین اسلام را به حاشیه راند .
امام خامنه ای (حفظه الله تعالی) به عنوان بزرگ پرچمدار آخرین مراحل زمینه سازی ظهور ، دولتهای نهم و دهم و شخص دکتر احمدی نژاد را ولایتمدار و مروج مهدویت در جهان دانسته و عدالتگستری و استکبار ستیزی را راهبرد صحیح و مقبول ریاست محترم جمهوری در سیاست خارجه بیان نموده اند .
ظهور صغرا (انقلاب اسلامی ایران) در روایات
1. حضرت خاتم الانبیاء (ص) : «یَخرُجُ أُناسٌ مِن المَشرِقِ فَیُوَطِّئون لِلمَهدی سلطانَه» بحار الانوار، ج 51، ص 87. ابن ماجه سنی هم آن را به عنوان حدیث صحیح در سُنن خود آورده است. مردمانی از مشرق به پا می خیزند؛ آنگاه زمینه را برای فرمانروایی مهدی فراهم می کنند.
2. حضرت امام باقر (ع) : «کانى بقوم قد خرجوا بالمشرق یطلبون الحق فلا یعطونه ثم یطلبونه فلا یعطونه، فاذا راوا ذلک و ضعوا سیوفهم على عواتقهم فیعطون ماسالوه فلا یقبلونه حتى یقوموا ولا یدفعونها الا الى صاحبکم، قتلاهم شهداء، اما انى لو ادرکت ذلک لابقیت نفسى لصاحب هذا الامر. بحار الانوار، جلد 52، ص 243. گویا می بینم که مردمانی از مشرق به پا خاسته اند در حالیکه حق خود را مطالبه می کنند، اما دریغ می شوند؛ سپس دوباره حق خواهی می کنند و باز هم دریغ می شودند. وقیت چنین شد، شمشیرهایشن را بر دوش می گیرند و قیام می کنند؛ در این هنگام امتیازاتی به آنها داده می شود، اما نمی پذیرند تا قیام [را نهایی] کنند. و این قوم آن [نهضت] را جز به صاحب شما [عج] نمی دهند! کشته های شان شهیدند. و من اگر آن [شرایط] را درک کنم، جان خودم را برای صاحب این امر نگه می دارم.
3. امام کاظم علیه السلام: «رجُلٌ مِن أهلِ قُمّ یدعو النّاسَ إلى الحقِّ یَجْتَمِعُ مَعهُ قَومٌ کَزُبرِ الحدیدِ لا تُزِلُّهُمُ الرِّیاحُ العَواصِفُ و لا یَمَلّونَ مِن الحَربِ ولا یَجْبُنونَ وعلى اللّهِ یَتَوکّلونَ والعاقِبَةُ للمُتّقِین» بحار الانوار، ج 57، ص 216. مردی از اهل قم به پا می خیزد، مردمرا به حق فرا می خواند؛ گروهی مثل پاره های آهن، گرد او جمع می شوند؛ تند باد حوادث آنان را نمی لغزاند و از جنگ خسته نیم شوند [به خلاف هاشمی، موسوی و رضایی که جام زهر به امام راحل و ظهور دادند] و نمی ترسند و بر خدا دل می سپرند و پایان خیر، از آن پارسایان است.
ترجمان "فیوطئون للمهدی سلطانه" زمینه سازی ظهور کبرا
1. «انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهانی اسلام به پرچمداری حضرت حجت ارواحنا فداه است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد!» صحیفه نور، ج 21، ص 327. آخرین پیام نوروزی امام راحل.
2. «امیدوارم که این انقلاب، یک انقلاب جهانی بشود و مقدمه برای ظهور بقیه الله (ارواحنا له الفداء) باشد. من تبریک مىگویم بر همه مؤمنین، بر همه مستضعفین جهان، بر همه مسلمین جهان!» صحیفه نور، ج 16، ص 131.
3. «امید است که این انقلاب، جرقه و بارقهای الهی باشد که انفجاری عظیم در توده های زیر ستم ایجاد نماید و به طلوع فجر انقلاب مبارک حضرت بقیةالله - ارواحنا لمقدمه الفداء - منتهی شود.» صحیفه نور، ج 15، ص 62.
4. «ما با خواست خدا، دست تجاوز و ستم همه ستمگران را در کشورهای اسلامی می شکنیم و با صدور انقلابمان که در حقیقت صدور انقلاب راستین و بیان احکام محمدی است، به سیطره و سلطه و ظلم جهانخواران، خاتمه می دهیم و به یاری خدا، راه را برای ظهور منجی، مصلح کل و امامت مطلق حق، امام زمان - ارواحنا فداه - هموار می کنیم.» صحیفه نور، ج 20، ص 132.
امام باقر علیه السلام میفرماید: بر مردم زمانى مىآید که امامشان از منظر آنان غایب مىشود. خوشا به حال آنان که در آن زمان در امر [ولایت] ما اهلبیت ثابتقدم و استوار بمانند! کمترین پاداشى که به آنان مىرسد، این است که خداى متعال خطابشان مىکند و مىفرماید: بندگان من! شما به حجت پنهان من ایمان آوردید و غیب مرا تصدیق کردید. پس بر شما مژده باد که بهترین پاداش من در انتظارتان است.
.::: به چه دلیل این زمان، آخرالزمان است؟ :::.
در روایات اسلامی برای دوره آخرالزمان علایم ونشانههایی ذکر شده که با تحقق این علایم ونشانهها، پی میبریم که هم اکنون در دوره آخرالزمان قرار داریم. اینک به برخی از این علایم ونشانهها اشاره میکنیم:
1- جنگ وکشتار امام رضا (ع) فرمود: "پیش از ظهور امام زمان (ع) کشتارهای پیاپی وبیوقفه رخ خواهد داد".(الغیبة، نعمانی، ص 271)
2- مرگهای ناگهانی پیامبر اکرم (ص) فرمود: "قیامت برپا نمیگردد، تا اینکه مرگ سفید ظاهر شود. گفتند: ای رسول خدا! مرگ سفید چیست؟ فرمود: مرگ ناگهانی".(الفائق، ج 1، ص 141)
3- آرزوی کمی فرزند پیامبر اسلام (ص) فرمود: "رستاخیز بر پا نمیشود تا آنکه که کسی پنج فرزند دارد آرزوی چهار فرزند کند. وآنکه چهار فرزند دارد میگوید: کاش سه فرزند داشتم، وصاحب سه فرزند آرزوی دو فرزند دارد. وآنکه دو فرزند دارد، آرزوی یک فرزند بنماید. وکسی که یک فرزند دارد آرزو کند که کاش فرزندی نداشت".(فردوس الاخبار، ج 5، ص 227)
4- سردی عواطف انسانی رسول گرامی اسلام (ص) در این باره میفرماید: "در آن روزگار، بزرگترها به زیردستان وکوچکترها ترحّم نمیکنند وقوی بر ضعیف ترحّم نمینماید. در آن هنگام خداوند به او [مهدی (ع)] اذن قیام وظهور میدهد."(همان، ج 52، ص 380)
5- گسترش ترس و نا امنی امام باقر (ع) میفرماید: "حضرت قائم(ع) قیام نمیکند مگر در دورانی پر از بیم وهراس."(الغیبة، نعمانی، ص 235)
ونیز فرمود: "مهدی(ع) هنگامی قیام میکند که زمام کارهای جامعه در دست ستمکاران باشد".(ملاحم، ابن طاووس، ص 77)
6- گسترش فساد اخلاقی محمد بن مسلم میگوید: به امام باقر (ع) عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد؟ امام فرمود: "هنگامی که مردها خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان کنند. آنگاه که مردان به مردان اکتفا کرده وزنان به زنان اکتفا کنند."(کمال الدین، ج 1، ص 331)